تبلیغات در اینستاگرام

اگر بخواهید یک بیلبورد تبلیغات نصب کنید، آن را در کوچه‌ای خلوت و کم رفت و آمد نصب می‌کنید یا یک خیابان شلوغ و پر از آدم؟ این روزها شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارند و اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران می‌تواند محیط مناسبی برای تبلیغات محسوب شود. اما این کار به راحتی انتشار یک پست ساده در هر پیجی نیست و نیاز به آگاهی‌ دارد. با انتشار پست‌های رندم در پیج‌های مختلف فقط پول و وقت خود را هدر داده‌اید.

بهترین روش تبلیغات در اینستاگرام این است که ابتدا مخاطب خود را بشناسید و با یک برنامه‌ی مناسب کاری کنید تا بیشترین نرخ برگشت سرمایه را از پولی که خرج می‌کنید به دست آورید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم این پست از آموزش تبلیغات در اینستاگرام را مطالعه کنید.

در میان ایرانیان، اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. در طول روز افراد شاید حتی چند ساعت از وقت خود را در میان پیج‌های مختلف اینستاگرام بگذرانند. به طوری که حتی می‌توان گفت این شبکه اجتماعی به بهترین سرگرمی ایرانیان تبدیل شده است.

اگر شما قصد تبلیغ برند یا کسب و کار خود را دارید، چرا آن را در پلتفرمی که برای کاربرانتان مثل یک سرگرمی و وسیله کاربردی روزانه عمل می‌کند منتشر نکنید؟ بهتر نیست در میان سرگرمی‌های جذاب مشتری‌های بالقوه‌تان دیده شوید؟ بر این اساس حتی می‌توان گفت تبلیغات در اینستاگرام یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در میان انواع روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

شاید سایت‌های خارجی، تبلیغات در فیسبوک و یوتیوب را به عنوان اولین گزینه سوشال مارکتینگ به شما پیشنهاد کنند؛ اما حقیقت این است که در فرهنگ ایرانیان و به دلیل شرایط موجود، اینستاگرام جای فیسبوک و یوتیوب را برای ما گرفته و بنابراین باید گفت بهترین مکان برای تبلیغ شبکه‌های اجتماعی همین اینستاگرام است.

بهتر است ابتدا با یک تعریف شروع کنیم:

تبلیغات در اینستاگرام چیست؟

تبلیغات در این شبکه اجتماعی، پست‌ها یا استوری‌هایی هستند که کسب و کارها با پرداخت هزینه به اینستاگرام در فید (feed) یا صفحه‌ی اصلی کاربران قرار می‌دهند. این تبلیغات کاملا شبیه به پست‌های معمولی اینستاگرام است با این تفاوت که با یک علامت sponsored از باقی پست‌ها جدا می‌شود. تبلیغات اینستاگرام می‌توانند حاوی یک دکمه‌ی CTA باشند که ترافیک و کانورژن جذب کند.

این تعریفی است که در اکثر کشورها برای عبارت تبلیغات در اینستاگرام پذیرفته شده است. اما در ایران به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارند، این شیوه از تبلیغات معنای دیگری پیدا کرده است و عمدتا به صورت اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات در صفحه‌های پر فالوور انجام می‌شوند. در ادامه مقاله برایتان درباره‌ی این نوع تبلیغات بیشتر توضیح می‌دهیم.

انواع تبلیغات در اینستاگرام

در اینستاگرام هم می‌توان با محتوایی که در پیج خود تولید می‌کنید برند، محصولات یا خدمات را تبلیغ کرد و هم می‌توان برای این منظور از پیج‌های دیگری که بیشتر از ما مخاطب دارند، استفاده کرد. روش‌های تبلیغ در اینستاگرام عبارت‌اند از:

1- تبلیغات محتوا محور

معمولاً تبلیغات در این شبکه اجتماعی از نوع تبلیغات محتوا محور است؛ به عبارت دیگر شما با تولید محتوا در پیج خود و با انتخاب هشتگ‌های مناسب اقدام به جذب مخاطب می‌کنید. در این روش تصاویری که در پیج پست می‌شوند با یکدیگر باید تناسب داشته باشند. به طوری که وقتی کاربر به صفحه نگاه می‌کند یک اثر هنری مرتب ببیند که از یک نظم مشخص پیروی می‌کند.

بهتر است از رنگ‌های برند در تصاویرتان کمک بگیرید و حتی نشانه برند خود را در گوشه تصاویر نمایش دهید. یک کپشن خوب و جذاب بنویسید. حتی تصاویر به گونه‌ای باشند که کاربر لحظه‌ای روی آن‌ها درنگ کند. استفاده از حالت چند تصویر در یک پست هم می‌تواند به مکث بیشتر کاربر روی یک پست اثرگذار باشد. طبق الگوریتم‌ های اینستاگرام مکث بیشتر کاربران روی هر پست نشان دهنده کیفیت آن است. از هشتگ های مرتبط و پرکاربرد استفاده کنید تا در جستجوهای کاربران نیز دیده شده و از این طریق هم بتوانید بازدید بگیرید.

2- تبلیغات از طریق پیج افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسرها)

در این روش شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه، از یک اینفلوئنسر بخواهید در پیج خود محتوایی برای محصول یا خدمات شما تولید کند یا کسب و کار شما را تبلیغ کند. نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه داشته باشید این است که در انتخاب اینفلوئنسر دقت کنید؛ مثلاً اگر محصولاتتان هنری‌ هستند می‌توانید از اینفلوئنسر‌هایی که در زمینه‌ی هنر فعالیت دارند استفاده کنید. اگر پیج شما مربوط به آشپزی است بهتر است تبلیغات خود را به یک اینفلوئنسر حوزه‌ی آشپزی بسپارید و به همین ترتیب باید در کل ببینید مشتریان شما بیشتر به پیج کدام اینفلوئنسر سر می‌زنند و در همان پیج تبلیغ کنید. به این وسیله می‌توانید میزان برگشت سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

3- تبلیغات در اینستاگرام از طریق سلبریتی‌ها

برخلاف اینفلوئنسرها که شهرت خود را از طریق فعالیت در فضای مجازی کسب کرده‌اند و توانسته‌اند فالوورهای زیادی را جذب کنند، سلبریتی‌ها افرادی هستند که از قبل شهرت داشته‌اند و سپس وارد این فضا شده‌اند. به طور مثال بازیگران سینما و تلویزیون، خوانندگان، ورزشکاران و … سلبریتی‌هایی هستند که از قبل شهرت داشته‌اند. تبلیغاتی از طریق چنین افرادی یکی از راه های تبلیغات اینستاگرام است.

4- استفاده از فالوورها برای تبلیغ پیج

اگر یک پیج اینستاگرامی دارید، می‌توانید از فالوور‌هایتان برای تبلیغ کمک بگیرید. به این منظور استفاده از روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

راه اندازی مسابقات جذاب

معمولاً اگر مسابقه خوبی طراحی کنید به صورت viral پست شما دست به دست شده و به این ترتیب کاربران زیادی به پیج شما سر خواهند زد. برای مثال مسابقات فکری در زمینه کسب و کار خود طراحی کنید و از کاربران بخواهید جواب را برایتان کامنت کنند. حتی ممکن است مسابقه یک جواب خاص نداشته باشد و مثلاً لازم باشد تا کاربران با استفاده از خلاقیت خودشان پاسخ‌های جالب و متفاوتی بدهند. جایزه به ازای معرفی پیج به سایر کاربران نیز می‌تواند در این درسته قرار بگیرد. این روش را حتماً در پیج‌های زیادی دیده‌اید. ۵ نفر را منشن کنید تا در قرعه کشی شرکت داده شوید و مسابقاتی مانند این‌ها.

ارسال پست کاربران

می‌توانید برای تشویق کاربران به مشارکت در پیج از آن‌ها بخواهید عکس‌هایشان را برایتان ارسال کنند تا با نام خودشان منتشر کنید. در این صورت ایشان نیز پستی که با نام خودشان منتشر شده را برای دوستانشان ارسال خواهند کرد. برای مثال اگر در زمینه حیوانات خانگی فعالیت دارید می‌توانید از کاربرانتان بخواهید تصاویر بامزه از حیوانات خانگی‌شان را برایتان ارسال کنند.

تخفیف‌های شگفت‌انگیز

هر از گاهی تخفیف‌های شگفت‌انگیز برگزار کنید تا فالوورهایتان، پیج شما را به دوستانشان معرفی کنند. این تخفیف‌ها باید حقیقی باشند نه اینکه قیمت‌هایتان را چند برابر کنید و سپس تخفیف بدهید! موضوع تخفیف را به صورت پست و استوری به اطلاع مخاطبان برسانید. در این زمینه به خوبی اطلاع رسانی کنید تا استقبال خوبی صورت بگیرد.

روش های تبلیغ در صفحات پر فالوور اینستاگرام

تبلیغات اینستاگرامی در صفحات پر فالوور به سه روش زیر است:

تبلیغات بنری (تصویر) : در این نوع تبلیغ در اینستاگرام منظور من از بنر، تنها نمایش یک تصویر است، نه ویدئو. شما یک بنر تبلیغاتی به صورت تصویر درست می‌کنید و به یک صفحه‌ی با فالوور بالا برای تبلیغ می‌سپارید تا تبلیغ شما را نمایش دهند.

تبلیغات ویدیویی: این مدل تبلیغات فقط به صورت ویدئو است؛ یعنی شما یک ویدئو از کسب و کار خود می‌سازید و به صفحات پر فالوئر برای تبلیغ می‌دهید تا ویدئوی شما را در پیج شان به نمایش بگذارند. از آنجا که ویدئو با تبلیغات بنری کمی متفاوت است، نحوه‌ی محاسبه قیمت آن نیز کمی متفاوت خواهد یود.

تبلیغات استوری: در این مدل، شما بنر خود را به یک صفحه‌ی پر فالوور اینستاگرامی می‌دهید تا برای ۲۴ ساعت آن را در استوری خود قرار دهد.

چگونه بهترین روش تبلیغات در اینستاگرام را انتخاب کنیم؟

این سوالی است که عده‌ی زیادی می‌پرسند. چطور بفهمیم کدام نوع تبلیغ برای ما مناسب است؟ برای پاسخ این سوال، ابتدا باید پاسخ یک سوال بزرگ‌تر را پیدا کنید: هدف کسب‌وکار من چیست؟

ابندا به سراغ استراتژی شبکه‌‌ی اجتماعی خود بروید و آن را مرور کنید، سپس برای کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام خود اهداف SMART تعیین کنید. اهداف SMART دارای مشخصات زیر هستند:

مشخص (Specific)

قابل اندازه گیری (Measurable)

قابل دستیابی (Attainable)

مناسب (Relevant)

دارای زمان‌بندی (Timely)

در مرحله‌ی بعد برای اینکه مناسب‌ترین نوع تبلیغ را انتخاب کنید، باید بدانید هر کدام از انواع تبلیغات با توجه به ویژگی‌هایشان کدام یک از مقاصد کسب و‌کار شما را پوشش می‌دهند.

احتمالا در چند تجربه‌ی اول نیاز به آزمون و خطا دارید. حتما insightهای تبلیغات خود را بررسی کنید و ببینید کدام تبلیغ موفق‌تر عمل کرده است و دلیل موفق نبودن تبلیغات دیگر چیست. با این کار می‌توانید استراتژی خود در اینستاگرام را بهبود ببخشید.

نکات مهم برای تبلیغات موثر در اینستاگرام

برای تبلیغ در اینستاگرام بهتر است به بعضی نکات دقت کنید:

1- مخاطب خود را بشناسید

هرچقدر بهتر مخاطب خود را بشناسید، می‌توانید ارتباط نزدیک‌تری با او برقرار کنید. از دید مخاطب به تبلیغات خود نگاه کنید. در نظر بگیرید که مخاطب شما چه نیازی دارد و محصول یا خدمات شما چه راه‌حلی را به او پیشنهاد می‌دهد. دقت کنید که همیشه اهداف و ارزش‌های مخاطب را در ذهن خود داشته باشید، تبلیغات برای مخاطب هستند، نه شما.

2- از کلمات به صورت هوشمندانه استفاده کنید

هر تصویر به اندازه‌ی ۱۰۰۰ لغت ارزش دارد. چه خبر خوبی! زیرا اینستاگرام به شما فضایی برای نوشتن ۱۰۰۰ کلمه نمی‌دهد. از لحاظ فنی شما برای یک تبلیغ در اینستاگرام حدودا ۲۲۰۰ کاراکتر فضا دارید که فقط دو خط از آن متن پیش از زدن گزینه‌ی see more قابل مشاهده است. پس باید از کلماتی استفاده کنید که مخاطب را به خود جذب کند و او را به سمت خواندن ادامه‌ی متن بکشاند.

3- تعامل ایجاد کنید

همان‌طور که در پست‌های ارگانیک صفحه‌ی خود به کامنت‌ها پاسخ می‌دهید، در پست‌های تبلیغاتی هم این کار را انجام دهید. در واقع تعامل داشتن در پست‌های تبلیغاتی حتی کمی مهم‌تر از پست‌های ارگانیک است؛ زیرا در این پست‌ها به طور مستقیم درباره‌ی محصول یا خدمت شما صحبت می‌شود.

پاسخ دادن به کامنت‌ها باعث ایجاد اعتماد بیشتر و در نهایت خرید‌های بیشتر خواهد شد.

4- آزمایش کنید، اندازه بگیرید و بهینه کنید

اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که آمار بازدید، اینترکشن و در کل کارایی پست‌های تبلیغاتی را مشاهده کنید. دقت کردن به آمار پست‌ها باعث می‌شود بودجه‌ی تبلیغاتی خود را بهتر خرج کنید. می‌توانید A/B تست انجام دهید و ببینید برای مثال کدام CTA بهتر جواب می‌دهد؛ «اطلاعات بیشتر» یا «همین حالا خرید کنید». یا مثلا کدام متن و هشتگ برای محصول شما کارایی بیشتری داشته است، چه تصویری بهتر عمل کرده است و مواردی از این قبیل.

هزینه تبلیغات در اینستاگرام

جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد. قیمت تبلیغ شما در اینستاگرام می‌تواند تحت تاثیر عوامل زیر تغییر کند:

هدف‌گیری: می‌خواهید تبلیغ خود را به دسته‌ی خاصی از مخاطبان نمایش دهید؟ هزینه‌ی تبلیغ شما با کسی که به صورت عام تبلیغ می‌کند و تبلیغاتش را به همه نمایش می‌دهد یکسان نیست.

جایگاه تبلیغ: اینکه می‌خواهید تبلیغ خود را به صورت پست منتشر کنید یا استوری، نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت تبلیغ دارد.

فرمت تبلیغ: برای مثال اگر تبلیغ شما ویدیو باشد هزینه‌‌ی نمایشش با تبلیغ بنری یکسان نیست.

تاریخ تبلیغ: مهم است که تبلیغ شما در بازه‌ی خاصی از سال نمایش داده می‌شود یا خیر.

البته فیسبوک می‌گوید شما می‌توانید با هر میزان بودجه‌ای تبلیغ در اینستاگرام را شروع کنید. این مقدار می‌تواند ۵ دلار در هفته یا ۵۰۰۰۰ دلار در هفته باشد.

اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که تبلیغات اسپانسری اینستاگرام به دلیل تحریم‌ها در ایران قابل دسترسی نیستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تبلیغات در این سوشال مدیا در ایران عمدتا به صورت تبلیغات توسط اینفلوئنسرها و تبلیغات در پیج‌های پر فالوور انجام می‌شود. هزینه‌ی این تبلیغات بسته به تعداد فالوور صفحه‌ی نمایش‌دهنده و نوع تبلیغ متفاوت است. (تعرفه‌ها از سایت نمادین استخراج شده‌اند)

چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟

برای تبلیغ در اینستاگرام می‌توانید از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که با اینستاگرامر های زیادی در ارتباط هستند و می‌توانند تبلیغات شما را به دست نمایش‌دهندگان تبلیغ برسانند. «نمادین» یک پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است که به تمامی کسب‌وکارها از کوچک تا بزرگ کمک می‌کند تبلیغات اینستاگرامی خود را به ساده‌ترین و بهینه‌ترین حالت اجرا کنند.

این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که پیش از ایجاد کمپین از تعرفه‌ی پیج‌ها و اینفلوئنسرهای ناشر تبلیغات باخبر شوید، پیج‌های مورد علاقه‌ی خود را جستجو کنید و آمار و تعرفه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از نمادین می‌توانید ناشران را بر اساس نوع تبلیغ و محدوده‌ی قیمت فیلتر کنید، یا آن‌ها را بر حسب دسته‌بندی‌ مشاهده کنید و ناشرانی را برای تبلیغات خود انتخاب کنید که به موضوع مورد نظر شما نزدیک‌ باشند.

این پلتفرم تا کنون بیش از ۲۰۰۰ کمپین تبلیغات در اینستاگرام پیاده‌سازی کرده است و کسب و کارهای بزرگی همانند ایرانسل، آپ، دیوار، کاربوم و تپسی کمپین تبلیغاتی خود را به نمادین سپرده‌اند. اگر شما هم به دنبال تبلیغات به‌صرفه و پر بازده در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستید می‌توانید در پنل پلتفرم نمادین ثبت‌نام کنید.

چگونه در اینستا تبلیغ کنیم ؟ شما هم به دنبال تبلیغات موثر در اینستاگرام هستید ؟ تضمین تبلیغات اینستاگرامی یعنی با خیالی آسوده و شفاف شاهد رشد واقعی پیج باشید. اگر هزینه تبلیغات در اینستاگرام کردید، باید جواب بگیرید. نمادین این باید را به وسیله برترین روش های ( تبلیغاتی ) بازاریابی در اینستاگرام تقدیم شما می کند.

۱- تبلیغات اینستاگرام به شکل ساعتی

تبلیغات ساعتی اینستا آسان است ! به هر پیج معروفی ۲۴ ساعته می توان پول پرداخت کرد. اما تفاوت موفقیت یک برند در کمپین ساعتی چیست ؟

در کنار کمپین ساعتی ما راه ورود شما به اکسپلور کاربران هدف را هموار می کنیم. کمپین ساعتی از برترین راه های تبلیغات در اینستاگرام می باشد. به شرط آنکه با استراتژی مناسب هر پیج کمپین طراحی شود.

زمانی که شما هزینه تبلیغ ساعتی اینستاگرام را پرداخت می کنید، صرفا ساعت تبلیغ مهم نیست. بیشینه فروش در ساعات تبلیغ، بیشینه جذب فالوور در ساعات تبلیغ، چرخش دائمی تبلیغ در پیج های غیر تکراری، انتخاب پیج های هم الگوریتم ( نه فقط جنسیت ) در لیست پیج های کمپین و اکسپلور گرفتن از پیج های کمپین و البته رشد دائم پیج شما و رضایت کمپین ساعتی و تمدید آن مهم است.